Sinds 2019 werken Talpa en TV Academy samen. Dit resulteert in een vruchtbare samenwerking waarbij studenten een opdracht voor Talpa uitvoeren. Studenten worden tijdens dit project wekelijks begeleidt vanuit Talpa.
“Bedenk 2 tv-formats. 1 format dat doordeweeks uitgezonden kan worden en 1 format voor in het weekend en pitch deze formats uiteindelijk voor o.a. John de Mol”, dit is in een notendop de briefing van Talpa die de studenten na een paar maanden TV Academy meekregen.
Deze briefing betekende het startsein voor een creatief avontuur. Om de studenten zoveel mogelijk te leren, te sturen, maar ook in alle vrijheid hun creativiteit te kunnen uitdragen bestond het blok ‘Talpa x TV Academy’ uit masterclasses, brainstormsessies, feedback rondes en de uiteindelijke pitch.
De studenten leerden wat een goed format nu eigenlijk inhoudt. Op zowel theoretisch gebied als in de praktijk stuurden professionals hen aan. Hoe verzorg je de ultieme pitch? Wat is het verschil tussen een self-contained en een roll-over format? Hoe maak je de meest overtuigende moodtape? Dit alles om zo een programma zo goed mogelijk te “verkopen”.
Uiteindelijk pitchten de TVA-studenten in tweetallen hun twee formats aan John de Mol en collega’s van Talpa. En wellicht is het beste format in de toekomst ergens te bewonderen.